بیوگرافی مرتضی ضرابی بازیگر سینما و تلویزیون
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۵۲۶
مرتضی ضرابی بازیگر سینما و تلویزیون در سال 1335 در تهران به دنیا آمد. این بازیگر و چهره پرداز سینما ، تئاتر و تلویزیون اهل ایران است.بازنشستهی سازمان صدا و سیما است.
مرتضی ضرابی سالهاست که ازدواج کرده و یک پسر و یک دختر به نام نیوشا دارد.
بیوگرافی نیوشا ضرابی دخترشنیوشا ضرابی دختر مرتضی ضرابی متولد 14 آذر 1373 در تهران بازیگر و دستیار کارگردان سینما و تلویزیون ، در آثاری همچون سریال تلویزیونی لیسانسه ها و زنی با ارابه چوبی فعالیت داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرتضی ضرابی از سال 1353 به عنوان بازیگر حرفه ای ، در کارگاه نمایش مشغول به کار شد و تا سال 1360 به کار خود در آنجا ادامه داد. وی از سال 1361 به گروه گریم صدا و سیما پیوست (شبکه اول) و در کنار بازیگری ، به فعالیت در این عرصه مشغول شد.
نحوه ورود مرتضی ضرابی به بازیگریاین هنرمند ، در سال 1364 با ایفای نقش در فیلم «مأموریت» ، قدم به عرصهی سینما گذاشت. او علاوه بر چهره پردازی و بازیگری ، در زمینهی طراحی دکور و کارگردانی نیز سابقه فعالیت دارد.پ
فیلمشناسی مرتضی ضرابیبازیگری در سینما
آینه شیطان (1396)
جنجال در عروسی (1394)
آدم باش (1394)
چک (1390)
باغ قرمز (1388)
بعدازظهر سگی سگی (1388)
خروس بی محل (1388)
دایناسور (1386)
در شهر خبری نیست ، هست (1386)
مسیح (1384)
بشارت منجی (فیلم) (1383)
سفر به شرق (1380)
مه بانو (1380)
بوی کافور ، عطر یاس (1378)
جنگجوی پیروز (1377)
دختری با کفش های کتانی (1377)
پشت دیوار شب (1376)
قاعده بازی (1376)
فصل پنجم (1375)
اشک و لبخند (1373)
تحفه هند (1373)
بی تو هرگز (1372)
تماس شیطانی (1371)
دایان باخ (1371)
دو روی سکه (1371)
عیالوار (1371)
آواز تهران (1370)
سیرک بزرگ (1370)
پرده آخر (1369)
دزد عروسک ها (1368)
دستفروش (اپیزود اول) (1365)
دستفروش (اپیزود دوم) (1365)
مأموریت (1365)
طراح چهره پردازی
ننه نقلی (1390)
باغ قرمز (1388)
خروس بی محل (1388)
مسیح (1384)
چهره پرداز
پرواز روح (1376)
تویی که نمی شناختمت (1369)
سفر عشق (1367)
جدال در تاسوکی (1365)
یکی از این روزها (نمایش تلویزیونی)
1393 تله فیلم «راز کوچه بن بست» امیرحسن ندایی شبکه 1
1392 تله فیلم «به من اعتماد کن» سیدعلی نیاکان شبکه استانی خوزستان
1390 تله فیلم «مهمان ویژه» سیداسماعیل جلالی
1389 تله فیلم «عنکبوت» مانی ارمغان
1388 تله فیلم «وارونگی» علیرضا رزازی فر شبکه 1
1388 تله فیلم «مهمان حبیب خداست» حسین قاسمی جامی در نقش «احمد»
1387 تله فیلم «یاقوت سرخ» مرتضی مؤمنی راد
1387 بشارت منجی نادر طالب زاده در نقش «یهودا»
1386-1385 شکر تلخ احمد کاوری شبکه 2
1384 او یک فرشته بود علیرضا افخمی در نقش «شیطان»
1379 سایه ها غلامرضا رمضانی
1378-1377 زیر بازارچه رضا ژیان در نقش «شاگرد قهوه چی»
1377-1376 هفت سنگ عبدالرضا نواب صفوی
1375 شمایل احمد قربانی شبکه 1
1375 چشم دل رامین گودرزی نژاد شبکه 1
1375 ماجراهای خانه شماره 13 اسماعیل میهن دوست
1375 نوعی دیگر بهروز بقایی
1373 بهاران در بهار غلامرضا رمضانی
1373 وقت لبخند میراحمد سمنانی شبکه 3
1373 آوای فاخته بهمن زرین پور شبکه 1
1372-1371 آپارتمان اصغر هاشمی شبکه 1
1370 امام علی داوود میرباقری در نقش «ساحر یهودی»
1370 فراموشخانه (فراماسونری) عبدالرضا نواب صفوی شبکه 1
1369 آلبوم خانوادگی محمد رحمانیان
1367 تله تئاتر «یکی از این روزها» فریدون فرهودی
یکی از این روزها (نمایش تلویزیونی)
1366 تله تئاتر «اقدام به قتل» ابوالحسن داوودی
1366 شبکه تلویزیونی روستای کارآباد محمدرضا پاسدار شبکه 1
1365 مدرس هوشنگ توکلی شبکه 1
1363 محله بهداشت داریوش مؤدبیان
1363 طالب عبدالرضا اکبری شبکه 1
1362-1361 شاه شکار سعید نیک پور شبکه 1
1361 تله تئاتر «ایوان مدائن» قاسم سیف
1361 محله برو بیا داریوش مؤدبیان
1360 مثل آباد رضا ژیان در نقش «مار»
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: بازیگر بازیگر بیوگرافی مرتضی ضرابی تله فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قصه شهرت و پایانش رنگ کهنهگی نمیگیرد/ ترس و تردیدهای یک ستاره
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به نویسندگی و کارگردانی بهرام افشاری و بازی افشاری و تینو صالحی تا ۲۱ اردیبهشت ماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. این اثر نمایشی که در دور جدید اجراهای خود با استقبال مخاطبان روبهرو شده قرار است به زودی در شهر اصفهان نیز اجرا داشته باشد. محدثه واعظی پور منتقد و فعال رسانه ای یادداشتی درباره این اثر نمایشی نوشته و به ویژگیهای نمایش افشاری که این روزها تبدیل به ستاره پولساز سینما نیز شده، پرداخته است.
در این یادداشت آمده است:
«عشق به بازیگری و دنیای سینما، دستمایه ساخت فیلمهای مختلف و طرح روایتهای متنوع بوده است، این عشق سودایی که بسیاری را درگیر و مهمتر از آن سرخورده کرده، موضوع اصلی نمایش «جوجه تیغی» به کارگردانی بهرام افشاری بازیگر تئاتر و سینما بود، نمایشی که بر اساس مونولوگ پیش میرفت و افشاری، راوی آن، زندگی شخصی و تجربههای خود را با قصه و خیال در هم آمیخته و داستان جوانی شهرستانی را روایت میکرد که عشق به بازیگری او را به تهران و پشت صحنه سینما آورده است. اواخر دهه ۹۰، وقتی «جوجه تیغی» روی صحنه رفت، افشاری بازیگر شناخته شده تئاتر بود، اما مثل امروز در سینما محبوب، مشهور و پولساز نبود. آنهایی که نمایشهای «دیابولیک: رومئو و ژولیت» (آتیلا پسیانی) یا «پاییز» (نادر برهانی مرند) و «دن کاملیو» (کوروش نریمانی) را دیدهاند، او را به خاطر میآورند. بازیگر همنسل نوید محمدزاده و هوتن شکیبا که حضورشان در تئاتر، مژده تولد نسلی تازه را میداد. بازیگرانی مستعد که تئاتر، خانه اصلیشان بود اما بالاخره کشف شدند و مقابل دوربین رفتند.
افشاری، به خاطر ویژگیهای ظاهریاش اغلب در نقشهای کمدی و فضاهای طنزآمیز روی صحنه میرفت، صدای خوب، قدرتش در بداههگویی و انعطاف بدنیاش کمک میکرد تا برای خنداندن تماشاگر، دست به هر ترفندی بزند و بازیگر شیرینِ روی صحنه باشد. اگر چه نقش جدیاش در «دیابولیک: رومئو و ژولیت» نشان داد میتواند سیمای جوان بذلهگو و طناز را تغییر دهد.
موفقیت «جوجه تیغی» بیش از قصه سادهاش، به روایت صمیمی و سرراست افشاری مربوط میشد. او که بر متن تسلط کامل داشت، با دستی باز، شوخی میکرد، از تماشاگر خنده میگرفت و در لحظاتی، احساسات او را درگیر میکرد. در فاصله اجرای «جوجه تیغی» تا «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» افشاری، در سینمای ایران چند فیلم کمدی پر سر و صدا و پرفروش بازی کرده است. او در «فسیل» (کریم امینی)، تنها یک کمدین پولساز نیست، بلکه سعی کرده به شخصیت اسی، جوان آس و پاس و سادهدل پایین شهری، شیرینی و ملاحت بدهد. از میان انبوه بازیگران کمدی چند سال اخیر، افشاری در «فسیل» طراوتی دارد که اگر خودش مدام آن را در سینمای تجاری خرج نکند، برای تماشاگر دوست داشتنی و تازه است.
طبیعی است که سینمای کمدی، انبوهی نقش مشابه اسی به او پیشنهاد کند، اما مقاومت در برابر دستمزدهای وسوسهکننده عمر بازیگری افشاری را تضمین میکند. نکتهای که به نظر میرسد، یکی از دغدغههای شکلگیری «چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» است. در این نمایش، افشاری، مانند «جوجه تیغی» خودش را نقد کرده و در معرض داوری قرار میدهد. این رویکرد جسورانه، هوش بازیگری را نشان میدهد که فردای حرفهاش را در وضعیت سرخوشانه امروز، نمیبیند. او در این نمایش، نقش بازیگری را بازی میکند که دوره طلایی حرفهاش را پشت سرگذاشته و در مسیری که طی کرده، گرفتاریهای فراوانی داشته است. برای آنکه روایت ملالآور نشود، افشاری، بخشی از بار قصه را روی دوش همبازیاش تینو صالحی قرار داده است.
تعامل و بده بستانهای آنها خوب از کار درآمده و ایده ارجاع به گذشته و نمایش «جوجه تیغی» تمهید مناسبی برای رفت و برگشتهای قصه و انرژی گرفتن از آن نمایش است. «چه کسی ...» متلکهای سیاسی و تکهپراکنیهای اجتماعی بیشتری نسبت به «جوجه تیغی» دارد، اما همه جذابیت نمایش به خاطر ترسیم این بازجویی و نقد بازی قدرت نیست. «چه کسی ...» باز هم درباره بازیگری است، درباره سودایی که بر خلاف تصویر پرزرق و برق و باشکوهش، میتواند ویران کننده باشد و برای بهرامِ نمایش «چه کسی ...» این گونه بوده است. افشاری با پیش کشیدن پای شبکههای اجتماعی، نقض حریم خصوصی و مسایلی از این دست، جامعه را نقد و با بازیگرانی که سرنوشتشان، از این طریق، تغییر کرده همدلی میکند.
برای افشاری به شهادتِ «چه کسی ...»، دنیای بازیگری هنوز فریبنده و جذاب است. رویاهای او همچنان روی صحنه جان میگیرند و مهرش به مردم (مخاطبانش) را آنجا حس میکند. او در این نمایش، بیش از آنکه بخواهد نماد هنرمند یا بازیگر ممنوعالکار باشد (که هست)، شبیه خودش است، خودش را در مواجهه با ماموران نظارت کننده قرار داده و به جلسه بازجویی خودخواستهای تن داده تا به تماشاگر یادآوری کند، ترسها و تردیدهای یک ستاره، غیرقابل باور نیست.
«چه کسی جوجه تیغی را کشت؟» درباره زوال دوران ستارههاست، درباره ترس از مواجه شدن با جهانی که بازیگر، دیگر در آن شناخته شده و محبوب نیست. تصویری از مواجهه عقل و عشق و جهان پر اضطراب هنرمند، پس از افول جایگاهش. همان طور که «جوجه تیغی» میتواند بارها دیده شود و روایتی درباره امروز باشد، «چه کسی ...» هم این ویژگی را دارد، چرا که قصه شهرت و پایان آن رنگ تکرار و کهنهگی نمیگیرد.
کد خبر 6097465 آروین موذن زاده